“It never gets easier, you just go faster.”

“It never gets easier, you just go faster.”

En blogg om cykling och sånt

Med syfte att upplysa världen om hur underbart och hemskt det är att cykla. Och lite annat.

Inför Gbg-girot #2

Cykling & allt annatPosted by Niklas Fri, May 06, 2016 22:49:18
10 timmar till start. Frukost 07:30, sen direkt till event-området för att hämta ut min nummerlapp.

Mål: Att cykla girot på fyra timmar. Realistiskt är nog att komma i mål mellan 13:00 och 13:30, men man ska sikta högt. 13:00 är det som gäller.

Om man vill följa mig på distans finns det två alternativ:
- Gå in på Göteborgsgirots hemsida och sök på mig. Jag har tröjnummer 1556 och cyklar för Göingecyklisterna. Sidan uppdateras nog lite då och då.

http://goteborgsgirot.r.mikatiming.de/2016/?pid=leaderboard

- Ladda ner appen RaceOne, välj Göteborgsgirot 140 km och sök på tröjnummer 1556. Tryck följ (eller vad det nu står). Det är live-tracking.
http://www.raceone.com

Sen jag landade har jag varit ganska fokuserad och har haft svårt att tänka på så mycket annat än vad som kommer och kan hända imorgon. Kvällen har spenderats med att skruva ihop cykeln, byta däck och slangar, vandra runt lite kring event-området, äta på restaurang 2112 (en efterlängtad händelse), köpa tre cheeseburgare på McDonalds och äta de på rummet eftersom jag fortfarande var hungrig, putsa till cykeln lite med en trasa (den är tyvärr inte fintvättad med schampo och vax), finjustera styret, ladda cykeldatorn, med mera. Jag är nervös men hoppas att jag kan sova gott ändå.

Tre cheeseburgare är förresten nästan en timmes cykling. Energigelen är inte den godaste, men den smakar bättre. Jag väljer gel före cheeseburgare alla dagar i veckan.

Taktiken imorgon är enkel; jag ska hålla till höger i klungor och inte gå i utbrytning. Utöver detta ska jag cykla så bra jag bara kan och kämpa varenda sekund tills jag har kommit över mållinjen.

Nu är det nära.

  • Comments(0)//www.niklasohlsson.se/#post27

Inför Gbg-girot #1

Cykling & allt annatPosted by Niklas Thu, May 05, 2016 23:13:44
34 timmar till start. Drygt två månaders uppladdning och om mindre än två dygn är det över. Träningen inför loppet har inte alls blivit vad jag hade hoppats på, en fruktansvärt långdragen förkylning satte stopp för mig i flera veckor och när den äntligen försvann tog den motivationen med sig.

Igår hade jag bestämt mig för att ge mig ut på cykeln oavsett hur låg motivation jag hade. Målet var att cykla långt, helst över 80 km. Det var fint väder men mycket motvind och jag trodde inte att jag skulle stå ut mer än 50-60 km och jag trodde att det skulle gå långsamt, riktigt långsamt. 97 km senare, med en snitthastighet på 28,9 km/h, kändes det väldigt mycket bättre inför girot. Jag är inte i den formtopp som jag skulle vilja, men jag hoppas kunna komma i mål på fyra timmar (35 km/h).

Innan jag packar ner cykeln imorgon är det några saker som ska fixas:
- Nya däck
- Ny styrlinda
- Tvätt (med bilschampo och kanske vax)

Allt detta är bara i estetiskt syfte smiley

Jag har också börjat kolhydratladda lite och försöker att äta extra mycket fram till loppet. Imorgon skriver jag ett inlägg om mina mål med loppet och vilka möjligheter som finns att följa mig utan att vara på plats. Jag är nervös nu, men hoppas kunna sova gott ändå.

  • Comments(0)//www.niklasohlsson.se/#post26

Vecka #7

Cykling & allt annatPosted by Niklas Mon, April 25, 2016 11:36:48
Ännu en vecka med minst sagt uselt träningsresultat. Förkylningen, som jag snart ser som ett permanent hälsotillstånd, är inte ur kroppen ännu men det går att träna. Det blev en runda i mystempo för att känna på cykeln, annars bara vila. Jag har inte haft någon motivation att cykla inomhus och tyvärr har vädret varit mindre cykelvänligt. Som alltid hoppas jag att jag presterar bättre denna veckan.


För tillfället vräker snön ner i traditionsenlig april-väder-anda vilket knäckte min vilja att köra till Obbola och cykla MTB. Istället tittar jag på möjliga utlandsresor innan sommaren och funderar på vart jag kan cykla i höst, men det blir ett senare inlägg. Just nu ska jag egentligen fokusera på Gbg-girot.

  • Comments(0)//www.niklasohlsson.se/#post24

Vecka #6

Cykling & allt annatPosted by Niklas Sun, April 17, 2016 22:24:16
I princip samma som vecka #5. Jag har haft samma sömnmönster som en koala. Det har varit psykiskt påfrestande att inte kunna träna. Nästa vecka blir det bättre.

  • Comments(0)//www.niklasohlsson.se/#post23

Vecka #5

Cykling & allt annatPosted by Niklas Sat, April 09, 2016 12:33:49
Helt klart den tråkigaste veckan hittills:

- Ingen träning

- Mycket snor (brakförkylning)

Nytt försök nästa vecka.



  • Comments(0)//www.niklasohlsson.se/#post22

Vecka #4

Cykling & allt annatPosted by Niklas Sun, April 03, 2016 13:34:37
Träningen går fortsatt lite knackigt. Denna vecka har jag cyklat fyra gånger och gymmat en, vilket var målet. Dock blev rundan på MTB kort och långsam och en cykelrunda blev på pappas cykel i Skåne. Inte riktigt den träning som jag hade hoppats på, men man får göra det bästa av situationen. Jobbet har som vanligt gjort att jag fått hoppa över planerade pass eftersom jag har behövt sova istället. Lite cred ska jag dock ha dels för att jag gymmade på jobbet samma dag som jag kört en runda på MTB men också för att jag fortsatte gympasset trots två larm som avbröt. Synd om patienterna som fick sitta med en svettig sjuksköterska, men det är inte hela världen. Jag måste ju ha en bra tid på girot...

Jag gjorde ett FTP-test i tisdags. Wattmätaren har jag haft sen januari, men det var först denna veckan som jag märkte att Trainerroad fortfarande använde ett beräknat värde. Jag lyckades få rätt på det och var rädd att jag skulle ha ett lägre värde när jag använde kraftmätaren, istället förbättrade jag mig ytterligare. Det var roligt.

Förhoppningsvis blir det snart barmark i skogen så att det går att cykla lite MTB på riktigt. Snön som ligger där just nu är för tjock och för mjuk att köra på. Lite varmare väder hade inte heller skadat så att man slipper ha underställ när man kör LVG, men jag är givetvis glad att det numera räcker med ett istället för två.

MTB har äntligen fått rätt på växlarna, nu är det bara att trampa på!

Nästa vecka har jag natthelg, något som jag vet är dåligt för träningen. Planen är att lägga så många pass som möjligt innan dess.

  • Comments(0)//www.niklasohlsson.se/#post21

Vecka #3

Cykling & allt annatPosted by Niklas Mon, March 28, 2016 17:51:54
Tredje träningsveckan är avslutad. Målet var fem cykelpass och två gympass, istället blev det fyra cykelpass. Det kunde blivit fem men jag var för trött för att hoppa upp på trainern i söndags kväll. Att det inte har blivit några gympass beror på glömda träningskläder och att vi hade en del att göra på jobbet (dålig motivation helt enkelt). Jag försöker köra gympassen när jag jobbar, det är enklast så och sparar tid.

Trots ett missat mål har veckan varit riktigt trevlig ur träningssynpunkt. Utomhuspremiären för LVG klarades av i solsken och lättare snöfall. Det blev även en andra runda utomhus senare under veckan, ut vid solnedgång och in i mörker. Cykeln lyste som en julgran då jag hade dubbla lampor både fram och bak. Problemet med att vara ute och cykla just nu är att många vägar som skulle vara lämpliga för att snabbt ta sig ur stan har cykelförbud och cykelbanorna intill är grusfyllda (ibland är det grusväg). Jag ser fram emot att de sopas. Kylan är faktiskt inte något större problem med rätt klädsel.

Det blev två pass inomhus, varav ett som fungerar som FTP-test. Istället för 1x20 min som jag brukar använda mig av hade denna 2x20 med två minuters paus mellan. Benen var riktigt pigga genom hela och resultatet en förbättring. Eftersom det inte var dags för test lät jag det vara, men helt klart roligt att prestera bra.

Nästa vecka blir det en resa till familj och vänner i Skåne. Från början hade jag tänkt ta med cykeln ner, men det finns inte tid att cykla så mycket och då kostnaden blir större än nöjet får cykeln stå kvar i norr. Istället ska jag försöka att ge järnet mån-fre och hinna med fyra cykelpass och ett gympass innan flyget lyfter på fredag eftermiddag. MTBn väntar på att hämtas efter ytterligare en vända med växelproblem så jag hoppas att det finns någon stig i skogen som är snöfri nog att cyklas på i veckan.

  • Comments(0)//www.niklasohlsson.se/#post20

Palt!

Cykling & allt annatPosted by Niklas Thu, March 24, 2016 08:26:57
Palt är som ni vet (i min mening) en av de godaste rätterna som finns. Utöver innovationen att man dagen efter bara behöver steka den i ytterligare en mängd smör (receptet kommer nedan) är det energirikt, mättande och garanterar en tupplur om du äter rätt mängd. Denna är känd som paltkoma av den anledning att tillståndet inte riktigt kan liknas med att sova. Du blir helt enkelt (delvis) medvetslös.

På nätet finns det en del recept om hur man gör palt. Dessa är oftast tydliga med hur mycket man ska ha av varje ingrediens. Det fungerar inte så. Jag är inte någon mästare på att göra palt ännu, men jag vill hävda att jag är på god väg. Det här behöver du:

Potatis

Mjöl

Kornmjöl

Sidfläsk (INTE bacon)

Smör

Mer smör

Lingonsylt

Mjölk

Vill du slösa viktigt utrymme i magsäcken på sallad får du gärna göra det, men jag rekommenderar det inte. Det behövs plats till palten.

1. Riv potatisen fint. Hur mycket undrar du? Massor. När du tror att du har plockat på dig en stor påse potatis i affären har du inte tagit tillräckligt. När du kommer hem och tänker att du har rivit tillräckligt ska du fortsätta. Töm och riv hela påsen.

2. Pressa ut vätskan ur potatisen. Här har du chansen att göra din palt personlig genom att antingen göra den kletig (pressa mindre) eller fast (pressa mer). Det är lättare att göra fina paltar om du pressar ut mer. Det går bra att slänga i lite vatten senare om det blir för torrt.

3. Blanda med mjöl, typ tre dl vetemjöl och tre dl kornmjöl. Jag har gjort palt på enbart vetemjöl och jag har råkat ta rågmjöl istället för kornmjöl. Vad som går bra, det är fortfarande palt.

4. Salta potatisblandningen lite.

5. Tärna sidfläsket ganska grovt och stek. Börja gärna göra detta när du river potatisen.

6. Gör lagom stora bollar av din potatisblandning. Platta till, lägg i lite fläsk i mitten och forma sedan som en perfekt sfär (ha åtminstone ambitionen, det tar sig efter några gånger). Lägg palten i en gryta med sjudande vatten.

7. Titta stolt på ditt mästerverk och njut.

8. Låt sjuda i 40 minuter. Det sägs att palt är klar när den flyter. Eftersom du har gjort för mycket palt för att det ska kunna flyta fritt i grytan kan du inte se detta fenomen. 40 minuter är det som gäller.

9. Häll av vattnet/ta upp dina fina paltar med en hålslev. Lägg upp tre på din tallrik. Fyra klarar du inte om du har gjort dem i rätt storlek.

10. Det finns nu två vägar att gå:

A: Skär av toppen på palten. Lägg på en klick smör och låt smälta. Dränk sedan i lingonsylt.
B: Dela palten i lagom stora bitar. Lägg på en klick smör och dränk sedan i lingonsylt.

Jag rekommenderar att göra båda.

11. Om du gjorde sallad är det nu den ska upp på tallriken.

12. Ät! Regler om hur mycket kolhydrater och fett du ska stoppa i dig gäller inte längre. Vräk på mängder med smör och lingonsylt. Om någon säger till dig att du ska ta det lite lugnt förklarar du att det är det som paltkoman är till för. Drick kall mjölk till måltiden.

13. Nu har du ätit två och en halv paltar. Du inser att sallad inte var någon bra idé eftersom det är lite jobbigt att få ner tuggorna. Du fortsätter dock att äta eftersom det är så gott, men nästa gång hoppar du över salladen.

14. Tre paltar med tillhörande smör, lingonsylt och mjölk ligger nu i magsäcken. Blodflödet i kroppen har fokuserats enbart till buken och du känner hur huvudet börjar bli lite mosigt. Sätt dig i en skön fåtölj med fötterna på en fotpall eller lägg dig på soffan. Vakna en-två timmar senare och känn hur härligt det var med paltkoma. Kolla telefonen för att se om dagis har ringt eftersom du har glömt att hämta barnen eller om jobbkollegorna undrar varför du inte har kommit till eftermiddagspasset. Förklara att du har ätit palt så förstår de.

15. Du är nu fulltankad med energi. Dags att träna (eller hämta barnen, jobba, etc.).

Som en liten bonus går det dagen efter att steka upp palten. Man skivar upp den i lagom stora bitar, slänger ner en hel del smör i stekpannan och steker tills man får fin stekyta. Serveras och äts precis som kokt palt.



  • Comments(0)//www.niklasohlsson.se/#post19
« PreviousNext »