“It never gets easier, you just go faster.”

En blogg om cykling och sånt

Med syfte att upplysa världen om hur underbart och hemskt det är att cykla. Och lite annat.

Semestercykling

LVGPosted by Niklas Thu, July 20, 2017 16:18:58
Eftersom semestern bjöd på hela EN DAG med cykelmöjlighet måste den såklart nämnas i bloggen trots att semestern är slut och en 80-timmars arbetsvecka är påbörjad (fem sjukluckor på jobbet gör sitt). Oj, dåligt fokus. Men här kommer det cykling!

Hjo! Staden som är ett enda stort villakvarter bjöd på strålande sol och fantastiskt vackra landsvägar. De första 27 kilometrarna körde vi i lite lugnare tempo, därefter delade jag och Gina på oss och jag tog en längre vända hem. Jag drog upp till Tibro och vidare österut genom skogen. Hur mysigt som helst. Eftersom tempot med Gina var något lägre valde jag att dra på ordentligt. Snittade över 30km/h vid framkomst till Hjo. Mycket nöjd!

Därefter bilade vi och cyklarna ner till Knislinge. Mamma och pappas granne Lasse har nyligen börjat cykla men trots det kört Halvvättern (och därmed knäckt mig i längsta distans cyklar på en runda...) och han vill köra en sväng. Vi drog ut en kortare runda och nog kändes det i benen. Inte för att jag någonsin skulle visa att jag var trött, men det kändes.

Allt som allt en fantastiskt bra cykeldag! Rundorna finns på Strava: Hjo och Knislinge

Det skulle varit lite bilder från rundorna men bildbiblioteket har fått snedspel. Det kommer inte bli bättre av att jag också får ett så ni får visualisera strålande sol, gröna fält, doften av gräs, härlig med/motvind och mjölksyra i benen.

• Comments(0)//www.niklasohlsson.se/#post58

En ny cyklist!

LVGPosted by Niklas Fri, June 23, 2017 23:43:50
Matilda har skaffat LVG och idag drog vi ut på en sväng. Jag förstår hur David kände när han drog ut mig på min premiärtur och jag kan inte känna nog med tacksamhet gentemot honom såhär i efterhand. Det är kallt att cykla när tempot är lite lägre (särskilt som turen ut bjöd på härliga nio grader i skuggan och turen in var konstant kring sex grader...). Vi cyklade till Holmsund och råkade snubbla in på familjemiddag hos Kicki. Efter en lite längre paus cyklade vi hem igen i något snabbare takt. Det var riktigt kul att cykla, särskilt när man ser potential i en framtida medcyklist. Tyvärr klädde vi oss regelvidrigt båda två men det ska ju finnas något att utveckla förutom farten.

Dagens topp tre:
- Att äntligen vara på cykeln igen
- Jaga bil med cykel
- Känslan när värmen kommer tillbaka i händerna

För skojs skulle kan vi kika lite på hur det ligger till med mina mål. Det har gått 56% av året. Jag har nått knappt 15% av mitt distansmål på LVG, men om jag cyklar "bara" 9,4 mil i veckan resten av året når jag det. *sitcom-publiken skrattar*
Kajakandet har kortare säsong och har redan nått nästan 20%. Det kommer jag att klara av känns det som. 10 mil motsvarar ca 20 timmar. Cykling däremot... Nåja, visioner är inte helt fel de heller!

• Comments(0)//www.niklasohlsson.se/#post57

Göteborgsgirot 140km 2017

LVGPosted by Niklas Sat, June 10, 2017 18:48:45
Världens kortaste summering av Göteborgsgirot (eftersom jag skriver om det en månad för sent):

- Många mil platt mark och rolig cykling. Strålande sol.
- Kedjan hoppade av. Trampade ikapp klungan någon kilometer senare, kramp i benen.
- Uppförsbacke. Tappade klungan. Cyklade inte om någon.
- Kramp.
- Stadstrafik. Kramp.
- Upplopp. Cyklade ifrån två man.

Sämre tid än förra året men det var väntat. Nästa år hoppas jag att jag har en bättre försäsong och att cyklingen är roligare. I år var det för mycket runtomkring som gjorde att girot blev en belastning snarare än en rolig grej. Det ska dock nämnas att väl på plats i Gbg var det bara roligt med cyklandet och jag önskar att känslan hade hålla sig kvar när jag kom upp till Umeå igen. Tyvärr hade snöfall motsatt effekt...

Så precis som så många gånger förr är det bara att bryta ihop och komma igen. Nästa år hoppas jag kunna cykla utomlands i anslutning till girot och därmed inte bli lika knäckt när höjdmetrarna kommer.

• Comments(0)//www.niklasohlsson.se/#post55

Gotland!

LVGPosted by Niklas Sat, April 01, 2017 22:44:18
Idag cyklade jag på Gotland! Ön är i princip byggd (Skapad? Gjord? Välj själva) för cyklar med bra asfalt, trevliga medtrafikanter och fint väder. Eller hyfsat väder. Ön är i alla fall cykelvänlig. Rekommenderas!

Dagens cykeltur, också känd som Tour de Motvind, skulle vara lång och blev också (hyfsat) lång. 53 km motvind på väg ut med ett litet pit stop för kaffe och choklad. Valde att vända när det började regna. Kände mig väldigt energilös och stannade till vid samma kiosk som tidigare för ytterligare energipåfyllning. Jag fattade det inte då, men efter 80 km slog det mig att jag hade bonkat låååångt tidigare (bonka = energin är slut. Helt slut). Det är hemskt. När energin är slut så är den slut. Alla choklad som jag stoppade i mig tillförde inte energi nog att prestera, de förlängde bara förmågan att fortsätta trampa runt pedalerna i några mil till. När energin är slut så är den slut.

Och då händer det. På väg mot Visby går en kille i 14-årsåldern. Han vänder sig om, sträcker upp händerna och ropar "kämpa på". I efterhand ångrar jag att jag inte stannade och tackade för de peppande orden för det gjorde hela min cykelrunda. Så jag pressade på. Det gjorde bara ont i mina små lår. Så fort grabben var utom synhåll drog jag ner tempot igen. Det är kul att göra bra tid, men det var sen länge kört. Överlevnad var det nya målet.

101,7 km! Helt okej ändå, även om det var lågt tempo. Finns som alltid på Strava.

Grabben som hejade på mig, om du någonsin ser det här - Tack! Det behövs fler personer som dig som hejar på andra när det är jobbigt. Du var guld värd på min runda även om jag bara orkade pressa på lite extra i 300 meter. Helt klart dagens höjdpunkt.

• Comments(0)//www.niklasohlsson.se/#post54

Blåsa hem till mormor

LVGPosted by Niklas Mon, March 27, 2017 22:05:44
Det sägs att luften aldrig är stilla över Skåne. Det blåser konstant. Idag var givetvis inget undantag, tvärtom; idag blåste det mycket (jag är medveten om att jag har blivit känsligare för vind, men det blåste mycket - mamma kan intyga).

Efter att ha suttit i bilen från norr till söder var det dags att köra ett hårt pass. Det blev inte så. Vinden i ryggen gjorde att det gick fort, men med för klena ben blev det antingen mjölksyra eller för lite effekt och jag fick aldrig upp värmen.

Genomfrusen kom jag hem till mormor och blev erbjuden middag. Ett väldigt enkelt val en dag som denna.

Det är långt till Göteborgsgirot, tyvärr inte tidsmässigt. Cykelguden ska tillbedjas dagligen och regel #5 ska börja gå som ett mantra i skallen. Utöver detta ska jag byta batteri i kraftmätaren och ta tag i träningen. Ska jag cykla som idag kommer jag inte att vara nöjd med min insats i Göteborgsgirot. Hemskt men sant.

Middagen var (såklart) jättegod. Tack för maten mormor!

• Comments(0)//www.niklasohlsson.se/#post53

Angående den där 64:e intervallen

LVGPosted by Niklas Thu, December 29, 2016 20:40:55
Idag var det dags att bita i styret och gråta mig genom ett mysig pass på trainern. Eftersom jag har fastnat för Sufferfest:s träningsvideor var det såklart en sådan som valdes. "Violator" innehåller 64 intervaller; 30st 5 sekunder, 22st 10 sekunder och 12st 15 sekunder fördelat på tre omgångar där första innehåller flest intervaller men har längre vila mellan dem och sista har mindre antal och mindre vila.

I mitt förra inlägg skrev jag "Samma känsla som får mig att skratta när det är dags för 64:e intervallen på trainern". Ingen, verkligen I-N-G-E-N människa skrattar vid den 64:e intervallen. Den som gör det borde spärras in. Man skrattar inte åt någon av de sista intervallerna. När sista omgången med intervaller startade var det inget annat än psyke som drev benen, för de hade tagit slut. Energin var slut. Benen fanns inte. Sen började de krampa i vaderna, då fanns benen igen. De sista 15-sekundersintervallerna skrek jag nej åt datorn. Jag orkade inte mer, men gjorde dem ändå. Förutom känslan av att vilja kräka var det bara stolthet efter det!

Med detta pass hoppas jag att jag har inlett försäsongen och huvudmålet hittills är Göteborgsgirot den 6:e maj. Statistik för 2016 samt mål för nästa säsong kommer efter nyår.

• Comments(0)//www.niklasohlsson.se/#post50

Trollatrampet 95km

LVGPosted by Niklas Wed, July 13, 2016 16:23:26
För 10 dagar sedan var det Trollatrampet nere i Skåne. Givetvis körde jag den långa rundan på 95 km.

I början drog de sega gubbarna iväg i rasande fart. Jag hängde med dem en kort bit (ledde till och med loppet vid två tillfällen) men vågade inte fortsätta eftersom jag var rädd att bränna mig alldeles för tidigt. Nybörjarmisstag. Istället hängde jag med en långsammare klunga. Jag fick dra ganska ofta och ganska länge (så säger nog alla cyklister i hela världen) och så fort vi kom ikapp någon cyklist hade vi tappat en annan. Efter Arkelstorp kom lite längre uppförsbackar och då drog jag ifrån min klunga. Flera cyklister cyklades ikapp och om fram till Lönsboda. Där bildades en ny klunga med fem cyklister och det började ösregna utan dess like. Jag tror att sikten var 250 meter, sen var det bara grått. Vi rullade på, tog några simtag genom rondellen i Lönsboda och cyklade sedan vidare mot Boalt och Glimåkra. Sista milen kändes det som att tempot ökade sakta men säkert. Till slut var vi tre kvar i klungan. Jag pressade ordentligt i slutet och vann spurten (om man nu får lov att kalla det för det).

Överlag är jag nöjd med prestationen men nästa gång ska jag våga hålla kvar i den snabba gruppen längre. Ensamcyklingen slet hårt.

Rundan finns såklart på Strava.

• Comments(0)//www.niklasohlsson.se/#post43

Monte Doglia

LVGPosted by Niklas Tue, June 21, 2016 16:28:18
Idag var målet att cykla lugnt och stilla, men ändå i kombination med att bestiga Monte Doglia. Benen var ordentligt stela men förutom det kändes allt bra (ja, lite ont i rumpan men inte i närheten av hur det kändes på Gran Canaria). Som uppvärmning åkte jag och Walter till Capo Caccia. Första dagen jag var där noterade jag en väg som hade en förbudsskylt (militärt område) så jag körde aldrig dit. Andra gången valde jag en liten stigning som fanns innan denna skylt. Idag berättade Walter att skylten bara gällde bilar så vi cyklade upp. Jag drog iväg och det brände bra i benen (det kändes alltså som om en liten tomte stod på cykelramen och stack i benen med vässade gafflar). På toppen var utsikten fantastisk.

Vi rullade ner och siktade nu på Monte Doglia. Färden gick runt berget och sedan började stigningen. Nämnas bör att det var varmt (gissningsvis 31*C när vi började klättra) och att mitt vatten tog slut precis i början av backen. De tre första kilometerna var hårda men i jämförelse med de sista två var de en nedförsbacke i medvind. För de som har sett scenen i "Den galopperande detektiven" där Ace Ventura (Jim Carrey) står med ett spjut i vardera ben och skriker först åt det ena och sen det andra: exakt så var de sista två kilometerna, i varenda tramptag. Att stanna och vila var inget alternativ. På toppen var utsikten fantastisk. Det gick att se de flesta ställen som jag har hade varit på under veckan och det kändes som den perfekta avslutningen på cykeläventyret.

Färden ner gick fort och jag svängde inom Walters lägenhet för att säga hejdå till honom och hans fru Eila. Walter är en fin vän och det var med tårar i ögonen som jag cyklade till hotellet. Till och med nu när jag skriver om det flera timmar senare blir jag rörd av all omtanke och hjälp som han och hans bekanta har bjudit på.

Dagens tur landade på 63,4 km och en niondeplats på segmentet upp för Monte Doglia. Totalt under veckan har 609,7 km cyklats. Jag skriver mer om det imorgon när jag hänger på Landvetter/Arlanda.