“It never gets easier, you just go faster.”

En träningscykel med bekväm sadel...Cykling & allt annat

Posted by Niklas Tue, November 14, 2017 20:52:46

När jag sitter och skriver detta är jag 11 mil bort från cyklarna och ungefär 11 ljusår bort från formtoppen på Sardinien förra sommaren. För att vara ärlig är det lite frustrerande att jag har kommit så långt bort från cyklingen att det känns jobbigt att ta tag i den igen. Ja, jag vet att jag skriver att cykling inte alltid är kul och att det alltid är ett konstant lidande eftersom det är så cykling är - men det är ändå kul (inte just nu, men i vanliga fall).

Eftersom jag spenderar 50% av all min tid på en sunkig ambulansstation under hela november är och har det inte varit läge att börja cykla på trainern. I december stundar två veckor med uppsatsskrivande innan ordinarie jobb är igång igen. Det är inte, och kommer kanske inte riktigt bli dags för en storsatsning i år.

Men den sunkiga stationen har ett gym och gymmet har inte bara en utan två cyklar där man kan klicka fast sig och plågas sakta men 100% säkert. Jag har suttit där två gånger och pinat benen så hårt att jag fått träningsvärk. För två år sedan hade jag kallat ansträngningen för "uppvärmning", den senaste veckan kallade jag det för "intervaller".

Blog image
Är allt mörkt, grått och kallt på cykelfronten? Är orken borta och cyklarna på väg ut på blocket? Har landsvägarnas backar slutat att locka mig? Är cyklingen död?! smiley

Nej självklart inte! Göteborgsgirot 2018 är redan bokat och likaså Cykelvasan öppet spår. Jag har för avsikt att ta mig ut på en ordentlig cykelresa och har även tankar på en andra. Några mål för nästa säsong finns inte men de kommer så småningom. För tillfället ligger fokus på att trampa igång benen lite och ta försäsongen nästa år istället. Med andra ord blir det dubbdäck på MTBn för att kunna trampa runt lite innan snön kommer på riktigt och ett blått inomhusdäck på LVGn för att ta vid när snön omöjliggör utomhuscykling.

Försiktig optimism råder, men jag tror att det kommer bli en bra cykelsäsong nästa år.

Bräntis DHMTB

Posted by Niklas Wed, September 06, 2017 21:14:25

Eftersom MTB har stått på verkstad i fyra evigheter (veckor) var det ruskigt kul att dels rulla runt lite i Obbola häromdagen och extra superkul att göra ett nytt försök att haka på de stora pojkarna på Bräntberget i kvällens downhill. Det var kul, riktigt kul och både cykel och handled höll. Jag förbättrade min bästa tid med någon tiondel och det är egentligen ingenting men WOHO JAG CYKLADE SKITFORT TROTS ATT JAG INTE KAN CYKLA DOWNHILL!

Typ.

Jag hade tänkt filma men kamerahållaren som ska sitta på cykeln är spårlöst borta. Kanske nästa gång om jag orkar leta.

En tur på havetKajak

Posted by Niklas Mon, September 04, 2017 14:54:21

För några veckor sedan var jag ute och paddla på havet. Det var fint. Tänker inte säga mer än så, två minuters video får visa det hela istället. Första delen är med bildstabilisator och andra utan vilket hyfsat tydligt visar hur mycket man måste balansera med höfterna hela tiden. 18km, 5,6 km/h. Finns på Strava.

Your mobile does not support playing flash video.

SemestercyklingLVG

Posted by Niklas Thu, July 20, 2017 16:18:58

Eftersom semestern bjöd på hela EN DAG med cykelmöjlighet måste den såklart nämnas i bloggen trots att semestern är slut och en 80-timmars arbetsvecka är påbörjad (fem sjukluckor på jobbet gör sitt). Oj, dåligt fokus. Men här kommer det cykling!

Hjo! Staden som är ett enda stort villakvarter bjöd på strålande sol och fantastiskt vackra landsvägar. De första 27 kilometrarna körde vi i lite lugnare tempo, därefter delade jag och Gina på oss och jag tog en längre vända hem. Jag drog upp till Tibro och vidare österut genom skogen. Hur mysigt som helst. Eftersom tempot med Gina var något lägre valde jag att dra på ordentligt. Snittade över 30km/h vid framkomst till Hjo. Mycket nöjd!

Därefter bilade vi och cyklarna ner till Knislinge. Mamma och pappas granne Lasse har nyligen börjat cykla men trots det kört Halvvättern (och därmed knäckt mig i längsta distans cyklar på en runda...) och han vill köra en sväng. Vi drog ut en kortare runda och nog kändes det i benen. Inte för att jag någonsin skulle visa att jag var trött, men det kändes.

Allt som allt en fantastiskt bra cykeldag! Rundorna finns på Strava: Hjo och Knislinge

Det skulle varit lite bilder från rundorna men bildbiblioteket har fått snedspel. Det kommer inte bli bättre av att jag också får ett så ni får visualisera strålande sol, gröna fält, doften av gräs, härlig med/motvind och mjölksyra i benen.

En ny cyklist!LVG

Posted by Niklas Fri, June 23, 2017 23:43:50

Matilda har skaffat LVG och idag drog vi ut på en sväng. Jag förstår hur David kände när han drog ut mig på min premiärtur och jag kan inte känna nog med tacksamhet gentemot honom såhär i efterhand. Det är kallt att cykla när tempot är lite lägre (särskilt som turen ut bjöd på härliga nio grader i skuggan och turen in var konstant kring sex grader...). Vi cyklade till Holmsund och råkade snubbla in på familjemiddag hos Kicki. Efter en lite längre paus cyklade vi hem igen i något snabbare takt. Det var riktigt kul att cykla, särskilt när man ser potential i en framtida medcyklist. Tyvärr klädde vi oss regelvidrigt båda två men det ska ju finnas något att utveckla förutom farten.

Dagens topp tre:
- Att äntligen vara på cykeln igen
- Jaga bil med cykel
- Känslan när värmen kommer tillbaka i händerna

För skojs skulle kan vi kika lite på hur det ligger till med mina mål. Det har gått 56% av året. Jag har nått knappt 15% av mitt distansmål på LVG, men om jag cyklar "bara" 9,4 mil i veckan resten av året når jag det. *sitcom-publiken skrattar*
Kajakandet har kortare säsong och har redan nått nästan 20%. Det kommer jag att klara av känns det som. 10 mil motsvarar ca 20 timmar. Cykling däremot... Nåja, visioner är inte helt fel de heller!

"Fiskeresa"Kajak

Posted by Niklas Fri, June 23, 2017 23:22:53

I början på veckan åkte jag och några vänner på fiskeresa till Sorsele. De hade med sig fiskespö, jag hade med kajaken. Först utgick vi från samma ställe. Jag hade frågat killen i fiskebutiken och han sa att det gick bra. Det gjorde det absolut inte. Jag är en idiot som trodde det. Men man lär av sina misstag. Jag kommer få lära mig hur man ytbehandlar repor i kajaken då jag repade den riktigt ordentligt undertill (den går att paddla med men det måste åtgärdas) när jag drogs på grund i forsen. Yay...

Som tur var fanns en lite större pöl att plaska i en bit bort (en fortsättning på samma å, Juktån) så efter att Erik hjälpt mig att frakta den 5,4 meter långa tingesten genom tät, tät skog i ett moln av myggor kunde jag ta mig dit med bil. Det blev en riktigt fin runda där jag fick se två uttrar, en svan och några änder. Mest förvånande var nog när det plötsligt var en väg framför mig som jag var tvungen att bära kajaken över. Låter enkelt, men brant sluttning med halvstora stenar som inte låg stilla var en utmaning. Det gick bra.

Dag två drog jag till Storuman för att paddla men det blåste för mycket och jag är inte så van vid kajaken ännu att jag vågar mig ut i sånt. Istället drog jag igång en vedeldad bastu och njöt i två timmar. Två gånger hoppade jag i det friska vattnet. Kallt men skönt efteråt. Ser fram emot att komma tillbaka i sommar för att paddla, cykla, basta och bara få vara. Men mer om det om några veckor.

1. Bilen - brutalt smutsig efter alla grusvägar.
2. Juktån
3. Utsikten i Storuman
4. Juktån

Göteborgsgirot 140km 2017LVG

Posted by Niklas Sat, June 10, 2017 18:48:45

Världens kortaste summering av Göteborgsgirot (eftersom jag skriver om det en månad för sent):

- Många mil platt mark och rolig cykling. Strålande sol.
- Kedjan hoppade av. Trampade ikapp klungan någon kilometer senare, kramp i benen.
- Uppförsbacke. Tappade klungan. Cyklade inte om någon.
- Kramp.
- Stadstrafik. Kramp.
- Upplopp. Cyklade ifrån två man.

Sämre tid än förra året men det var väntat. Nästa år hoppas jag att jag har en bättre försäsong och att cyklingen är roligare. I år var det för mycket runtomkring som gjorde att girot blev en belastning snarare än en rolig grej. Det ska dock nämnas att väl på plats i Gbg var det bara roligt med cyklandet och jag önskar att känslan hade hålla sig kvar när jag kom upp till Umeå igen. Tyvärr hade snöfall motsatt effekt...

Så precis som så många gånger förr är det bara att bryta ihop och komma igen. Nästa år hoppas jag kunna cykla utomlands i anslutning till girot och därmed inte bli lika knäckt när höjdmetrarna kommer.

Gotland!LVG

Posted by Niklas Sat, April 01, 2017 22:44:18

Idag cyklade jag på Gotland! Ön är i princip byggd (Skapad? Gjord? Välj själva) för cyklar med bra asfalt, trevliga medtrafikanter och fint väder. Eller hyfsat väder. Ön är i alla fall cykelvänlig. Rekommenderas!

Dagens cykeltur, också känd som Tour de Motvind, skulle vara lång och blev också (hyfsat) lång. 53 km motvind på väg ut med ett litet pit stop för kaffe och choklad. Valde att vända när det började regna. Kände mig väldigt energilös och stannade till vid samma kiosk som tidigare för ytterligare energipåfyllning. Jag fattade det inte då, men efter 80 km slog det mig att jag hade bonkat låååångt tidigare (bonka = energin är slut. Helt slut). Det är hemskt. När energin är slut så är den slut. Alla choklad som jag stoppade i mig tillförde inte energi nog att prestera, de förlängde bara förmågan att fortsätta trampa runt pedalerna i några mil till. När energin är slut så är den slut.

Och då händer det. På väg mot Visby går en kille i 14-årsåldern. Han vänder sig om, sträcker upp händerna och ropar "kämpa på". I efterhand ångrar jag att jag inte stannade och tackade för de peppande orden för det gjorde hela min cykelrunda. Så jag pressade på. Det gjorde bara ont i mina små lår. Så fort grabben var utom synhåll drog jag ner tempot igen. Det är kul att göra bra tid, men det var sen länge kört. Överlevnad var det nya målet.

101,7 km! Helt okej ändå, även om det var lågt tempo. Finns som alltid på Strava.

Grabben som hejade på mig, om du någonsin ser det här - Tack! Det behövs fler personer som dig som hejar på andra när det är jobbigt. Du var guld värd på min runda även om jag bara orkade pressa på lite extra i 300 meter. Helt klart dagens höjdpunkt.