“It never gets easier, you just go faster.”

“It never gets easier, you just go faster.”

En blogg om cykling och sånt

Med syfte att upplysa världen om hur underbart och hemskt det är att cykla. Och lite annat.

Sardinien - the aftermath

Cykling & allt annatPosted by Niklas Sat, June 25, 2016 22:27:21
Först och främst mina mål!
- 600 km: Avklarat, det blev 609,7.
- 8-12 mil/dag (en runda): Ja och nej. Jag körde mer än 80km varje dag (förutom sista dagen) men oftast uppdelat på två rundor. Det var en bra taktik. Lördagens 142 km är jag jättenöjd att ha klarat av.
- Ett bad i havet: 200% uppfyllt, jag badade både första och sista dagen.
- Snygg cykelbränna, men även en viss förbättring av grundrännan: Ja och nej. Cykelbrännan finns men grundbrännan är obefintlig. Tar jag av tröjan lyser jag som en andra sol.
- Om det är lika backigt som på Gran Canaria gäller att aldrig sluta pressa på pedalerna. Plattare terräng ställer däremot krav på högre hastighet: Nja. Det blev långsammare tempo eftersom jag cyklade mer med Walter, men jag pressade på när det fanns tillfälle. Monte Doglia var en prestation likaså min speedrun på söndagseftermiddagen så jag är nöjd även om det kanske kunde gått bättre.
- Regel #5: I backar och stekande sol? Ja.
- Mycket mys i sadeln: 24 timmar och 15 minuter. Vanda sekund var mysig.
- Att när jag kommer hem vara väl förberedd för Trollatrampet: Jag hoppas det, återstår att se om en vecka.

Att cykla på Sardinien
Trafiken på Sardinien var mestadels snäll att köra i. Helst vill man att bilisterna saktar in och håller avstånd, men man fick vara glad om man fick ett av alternativen. När man tar körkort i Italien fungerar det på samma sätt som i Sverige; man lär sig alla trafikregler och följer dem. När man sedan har körkortet är det upp till bilisten att följa dem. Det görs inte. Några saker jag lärde mig:
- Bilar blinkar inte när de ska svänga. De saktar inte heller in i god tid eftersom det är tidsslöseri. Tvär inbromsning och snabb sväng är bäst.
- Gult ljus betyder inte att det snart blir rött. det betyder att man ska skynda sig eftersom det är grönt en kort stund till. Stanna inte, då kan du bli påkörd. På allvar, stanna inte eftersom du kan bli påkörd.
- Om en bilist gör fel (eller rättare sagt när) är det viktigt att tuta/ropa åt denne för att uppmärksamma om felet. Sedan bör man göra ett eget fel nästan omgående för att visa den förste bilisten att vi alla är mänskliga och kan göra fel. Detta triggar i sin tur bilisten bakom dig att tuta.
- Du tutar eller ropar åt andra bilister tills de gör som du vill.
- Kör du inte inom 0,3 sekunder vid ett grönt ljus har du gjort fel och det tutar.
- Gör du rätt tycker någon att du gör fel och tutar.
- Tutar/ropar du tutar/ropar andra.

Underlaget för en landsvägscyklist var överlag bra, men de mindre vägarna utan så mycket trafik var stundtals i uruselt skick för att någon kilometer senare vara riktigt bra. Det var inte några problem att hitta mindre backar att klättra upp för men det var inte att jämföra med Gran Canaria.

Vädret var fint hela veckan med undantag för en regnig förmiddag. Det var då 14-24 grader istället för de 24-34 som jag njöt av när solen stod på utan ett moln på himlen. Solkräm rekommenderas.

Antalet cyklister var få. Sardinien är mer sol och bad än cykling, så vill man vara ensam på vägen är det bara att åka.

Det finns såklart mer att säga om Sardinien men jag tror att jag fick med det viktigaste. Om man vill kombinera sin cykelsemester med god mat, sol och utflykter är det ett bra ställe att åka till. Jag kommer gärna tillbaka någon gång i framtiden.

  • Comments(0)//www.niklasohlsson.se/#post42